Heraanleg Noorderleien

De Noorderleien worden vernieuwd. Geef hier uw voorstellen om de hinder tijdens de werken te beperken.

Heraanleg Noorderleien

Berichtdoor admin » Wo 04 Jan 2012 12:24

De werken aan de Noorderleien en het Operaplein starten in 2014 en zullen vermoedelijk tot eind 2016 duren.

Minder Hinder
Tijdens de werken willen we de hinder zoveel mogelijk beperken.
Hebt u zelf alvast suggesties? Dan horen we hier graag uw mening.


Ontwerp
Het noordelijk deel van de Leien wordt op dezelfde manier aangelegd als de zuidelijke Leien die al vernieuwd werden.
Hier kan u de volledige presentatie en plannen bekijken.

Fietsen en wandelen
Er komen brede voet- en fietspaden op De Noorderleien. De voetpaden liggen tegen de gevel en zijn 3 tot 4 meter breed.
Het fietspad ligt tussen de middenrijbaan en de zijrijbanen. In de beide rijrichtingen lopen zij over een aparte rode strook.

Trams
Er komt een centrale trambaan die vanaf de Rooseveltplaats loopt tot voorbij de Noorderplaats, langs de skatebowl aan Park Spoor Noord, en dan aansluit op een nieuwe tramlijn vanaf de Noorderlaanbrug. De stad kiest duidelijk voor meer trams waardoor het aantal bussen in de parallelle straten sterk verminderd kan worden.

Autovervoer
Op de Noorderleien komen 2 x 2 rijstroken voor het doorgaand verkeer. De zijrijbaan (2 x 1 rijstrook) biedt ruimte om te laden en te lossen en te parkeren. De bestaande dwarse parkeerplaatsen worden vervangen door langsparkeren aan beide zijden van de zijrijbanen.
Ter hoogte van het Operaplein moet het doorgaand autoverkeer door een nieuwe tunnel met 2 x 1 rijstrook. Voor auto’s die aan de kant van de Meir moeten zijn, komt er een aparte bovengrondse rijstrook.

Operaplein
Het nieuwe plein voor de Opera wordt autoluw, met extra veel ruimte voor trams, voetgangers en fietsers.
Ondergronds komt er een knooppunt voor tram-premetro en bus. Het premetrostation Opera wordt op niveau -2 vernieuwd. Op niveau -3 wordt de premetro naar de Turnhoutsebaan-Carnotstraat in gebruik genomen. Er komt ook een grote lichtkoker en trappenhal tot op niveau -3, zodat het daglicht tot helemaal beneden geraakt.
Een ondergrondse parking biedt plaats aan ongeveer vierhonderd auto’s.

Bomen
De huidige inplanting van de bomen op de Noorderleien komt niet overeen met het nieuwe profiel van de Leien. Bovendien staan verschillende bomen scheef en zorgen schimmels op verschillende plaatsen voor afgebroken takken en schadegevallen. Daarom worden er ook op de Noorderleien nieuwe bomen aangeplant naar het voorbeeld van de Zuiderleien. Er wordt eerst een bomenonderzoek uitgevoerd, daarna wordt er beslist of gezonde bomen eventueel ergens anders overgeplant kunnen worden.
Bijlagen
operaplein2.jpg
Een simulatiebeeld van het nieuwe Operaplein
operaplein2.jpg (89.5 KiB) 4876 keer bekeken
admin
Site Admin
 
Berichten: 33
Geregistreerd: Ma 23 Mei 2011 13:59
Heeft bedankt: 1 time
Is bedankt: 0 time

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Hinder bij Heraanleg Noorderleien

Berichtdoor Chris » Do 19 Jan 2012 16:03

Kan er een duidelijk wegomleggingsplan kenbaar gemaakt worden? Dit zou veel doelloos zoeken en fout rijden voorkomen!
Aub zorgen voor voldoende plaatsen waar men de leien kan oversteken met de auto.
Chris
 
Berichten: 2
Geregistreerd: Do 19 Jan 2012 15:56
Heeft bedankt: 0 time
Is bedankt: 0 time

Notulen verzwijgen bezorgdheid rond busverkeer op parallel-a

Berichtdoor Jef » Do 19 Jan 2012 18:53

Ik was aanwezig op een van de info-avonden en stelde daar terecht een zeer grote bezorgdheid vast omtrent het busverkeer op de parallelas (VDWerve-St-Jansplein-Van Maerlant-Osy). Ik mis deze bezorgdheid in de notulen volledig. Deze zorg is NU al nodig, niet enkel tijdens maar ook VOOR en NA de werken. Het busverkeer is bij wijlen levensbedreigend, zeker voor kinderen op de fiets. Ook wordt er met geen woord gerept wat er met deze as na de werken gaat gebeuren (heraanleg met veel oog voor de zwakke weggebruiker!).
Deze problematiek leek tijdens de vergaderingen soms zwaarder (en terecht) te wegen dan de leien zelf ...
Jef
 
Berichten: 2
Geregistreerd: Do 19 Jan 2012 18:45
Heeft bedankt: 0 time
Is bedankt: 0 time

Re: Hinder bij Heraanleg Noorderleien

Berichtdoor Stad_in_dialoog » Di 24 Jan 2012 11:21

Beste Chris

We bezorgen deze suggesties aan de collega’s die het minderhinderplan zullen uitwerken.

Met vriendelijke groeten
Team Masterplan 2020



Chris schreef:Kan er een duidelijk wegomleggingsplan kenbaar gemaakt worden? Dit zou veel doelloos zoeken en fout rijden voorkomen!
Aub zorgen voor voldoende plaatsen waar men de leien kan oversteken met de auto.
Stad_in_dialoog
 
Berichten: 15
Geregistreerd: Wo 07 Sep 2011 16:15
Heeft bedankt: 0 time
Is bedankt: 0 time

Re: Notulen verzwijgen bezorgdheid rond busverkeer op parall

Berichtdoor Stad_in_dialoog » Di 24 Jan 2012 11:46

Beste Jef

We proberen zo snel als mogelijk ook een overzicht te bieden van de vragen die zijn gesteld en de antwoorden die zijn geformuleerd. Deze lijst zal eveneens op de webpagina www.antwerpen.be/noorderleien worden geplaatst.

Met vriendelijke groeten
Team Masterplan 2020


Jef schreef:Ik was aanwezig op een van de info-avonden en stelde daar terecht een zeer grote bezorgdheid vast omtrent het busverkeer op de parallelas (VDWerve-St-Jansplein-Van Maerlant-Osy). Ik mis deze bezorgdheid in de notulen volledig. Deze zorg is NU al nodig, niet enkel tijdens maar ook VOOR en NA de werken. Het busverkeer is bij wijlen levensbedreigend, zeker voor kinderen op de fiets. Ook wordt er met geen woord gerept wat er met deze as na de werken gaat gebeuren (heraanleg met veel oog voor de zwakke weggebruiker!).
Deze problematiek leek tijdens de vergaderingen soms zwaarder (en terecht) te wegen dan de leien zelf ...
Stad_in_dialoog
 
Berichten: 15
Geregistreerd: Wo 07 Sep 2011 16:15
Heeft bedankt: 0 time
Is bedankt: 0 time

Re: Heraanleg Noorderleien

Berichtdoor bart » Di 24 Jan 2012 14:11

Los van de te voorziene overlast tijdens de werken, ziet het plan zoals het er nu ligt, prima uit.

Wel kunnen belangrijke lessen getrokken worden uit de tijdelijke heraanleg van de tunnelplaats, want die is eigenlijk totaal mislukt.

De files die zich iedere avondspits aan de ingang van de tunnel richting Gent voordeden, zijn weliswaar verdwenen, maar alles behalve opgelost.

In plaats van één file net voor de tunnel hebben we er nu minstens zes die zich in alle richtingen verspreiden.

Dat zorgt voor enorme stress bij de automobilisten, en zet alle woonbuurten in de omgeving van de tunnelplaats klem, wat daardoor ook weer de verkeersveiligheid onder druk zet.
bart
 
Berichten: 1
Geregistreerd: Di 24 Jan 2012 14:04
Heeft bedankt: 0 time
Is bedankt: 0 time

Re: Heraanleg Noorderleien

Berichtdoor ClaudiaR » Za 28 Jan 2012 14:22

Op het infoblad dat pas bezorgd is, staat een klein plannetje waar de nieuwe tramlijn op aangeduid staat. Dat stuk dat op de Noorderlaan aan moet sluiten zal dat lopen over de huidige parking die zich op de hoek van Hardenvoort en de Bredastraat bevindt?
Want momenteel is de parkeersituatie al problematisch door de vers geplaatste verkeersdrempels in de Bredastraat. Bewoners van de buurt vinden ook vaak geen parkeerplaats door het personeel van de nabijgelegen scholen, mensen die in de buurt van het park ergens werken en hun auto hier ook komen plaatsen en dan te voet verder gaan.
En dan tijdens de drukkere periodes nog gezwegen van het toerisme dat het park aantrekt + de parking aan het asiadok is niet altijd beschikbaar door dat het ieder weekend vol staat met geparkeerde camions.

Ik heb niets gelezen over parkeermogelijkheden in het infoblad. Dus vandaar mijn vraag of daar rekening mee gehouden wordt?
ClaudiaR
 
Berichten: 1
Geregistreerd: Za 28 Jan 2012 14:07
Heeft bedankt: 0 time
Is bedankt: 0 time

Re: Heraanleg Noorderleien

Berichtdoor Stad_in_dialoog » Di 31 Jan 2012 12:48

Beste Bart

Wij hebben alle begrip voor de frustratie die de huidige verkeerssituatie in de wijken rond de Tunnelplaats met zich meebrengt. Deze situatie betreft echter een tijdelijke opstelling en een dergelijke opstelling dient om uit te leren. Daarom zal de stad samen met de betrokken partners, de verkeerspolitie en het Vlaams Agentschap voor Wegen en Verkeer (AWV), onderzoeken hoe het verkeer rond de Tunnelplaats opnieuw vlot kan verlopen. Alvast bedankt voor uw opmerking.

Met vele groeten
Team Masterplan 2020



bart schreef:Los van de te voorziene overlast tijdens de werken, ziet het plan zoals het er nu ligt, prima uit.

Wel kunnen belangrijke lessen getrokken worden uit de tijdelijke heraanleg van de tunnelplaats, want die is eigenlijk totaal mislukt.

De files die zich iedere avondspits aan de ingang van de tunnel richting Gent voordeden, zijn weliswaar verdwenen, maar alles behalve opgelost.

In plaats van één file net voor de tunnel hebben we er nu minstens zes die zich in alle richtingen verspreiden.

Dat zorgt voor enorme stress bij de automobilisten, en zet alle woonbuurten in de omgeving van de tunnelplaats klem, wat daardoor ook weer de verkeersveiligheid onder druk zet.
Stad_in_dialoog
 
Berichten: 15
Geregistreerd: Wo 07 Sep 2011 16:15
Heeft bedankt: 0 time
Is bedankt: 0 time

Re: Heraanleg Noorderleien

Berichtdoor Stad_in_dialoog » Di 31 Jan 2012 12:49

Beste Claudia

Bij de realisatie van het project Brabo 2 met de tramlijn naar Ekeren zal inderdaad de parking op de hoek van Hardenvoort en de Bredastraat verdwijnen om plaats te maken voor de tram. Het autoverkeer zal ook niet langer de verbinding Hardenvoort-Kempenstraat onder het viaduct door kunnen maken. Hoe deze omgeving er precies zal uitzien is vandaag nog niet beslist. Hiervoor is een verdere verfijning van het ontwerp nodig. In dit ontwerp moet rekening worden gehouden met de komst van de groendienst en de Kindercampus, die deze ingang van Park Spoor Noord mee gaan bepalen.

De parkeerproblemen in de wijk kwamen ook al duidelijk naar voren in november 2011, tijdens een eerste overleg met de bewoners om de verkeerssituatie van de wijk in kaart te brengen. De stad zal deze situatie daarom onderzoeken en een voorstel van oplossingen uitwerken.

Met vele groeten
Team Masterplan 2020



ClaudiaR schreef:Op het infoblad dat pas bezorgd is, staat een klein plannetje waar de nieuwe tramlijn op aangeduid staat. Dat stuk dat op de Noorderlaan aan moet sluiten zal dat lopen over de huidige parking die zich op de hoek van Hardenvoort en de Bredastraat bevindt?
Want momenteel is de parkeersituatie al problematisch door de vers geplaatste verkeersdrempels in de Bredastraat. Bewoners van de buurt vinden ook vaak geen parkeerplaats door het personeel van de nabijgelegen scholen, mensen die in de buurt van het park ergens werken en hun auto hier ook komen plaatsen en dan te voet verder gaan.
En dan tijdens de drukkere periodes nog gezwegen van het toerisme dat het park aantrekt + de parking aan het asiadok is niet altijd beschikbaar door dat het ieder weekend vol staat met geparkeerde camions.

Ik heb niets gelezen over parkeermogelijkheden in het infoblad. Dus vandaar mijn vraag of daar rekening mee gehouden wordt?
Stad_in_dialoog
 
Berichten: 15
Geregistreerd: Wo 07 Sep 2011 16:15
Heeft bedankt: 0 time
Is bedankt: 0 time


Terug naar Noorderleien



cron