Pleintje Oudestraat

Ontdek hier de plannen en reageer voor 18 juli.

Re: Pleintje Oudestraat

Berichtdoor chana » Za 07 Jul 2012 18:27

Beste,

Zoals reeds vermeld door andere medebewoners, gelieve de toegang tot de Overneslaan en Oudestraat vanuit de Doornstraat te verbreden! Het is veel te smal voor auto's, fietsers en bussen... hetgeen een gevaarlijke situatie creëert. Daarnaast zorgt het voor ergernis bij automobilisten en waarschijnlijk ook meer 'fileleed'.
Graag dus het ontwerp alsnog te herbekijken.

Bedankt!

Mvg,
Chana
chana

Heeft bedankt: 0 time
Is bedankt: 0 time

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Berichtdoor durgama » Zo 08 Jul 2012 19:14

Beste

Zoals reeds velen eerder opmerkten lijken mij de rijbanen aan de smalle kant.

Wat is er trouwens mis aan het bestaande pleintje? Deze werkzaamheden zullen ongetwijfeld een serieus kostenplaatje geven. Hierover wordt er echter niets vermeld.

Kan dit geld niet beter ingezet worden voor projecten die werkelijk nodig zijn. In sommige straten en oprit tot parking (bv. achter het politiebureau)is het wegdek en het voetpad allesbehalve. De nieuwe aanleg van dit pleintje lijkt mij dan ook verspilling van belastingsgeld.
durgama

Berichtdoor Fangorn » Di 10 Jul 2012 16:18

Na nog eens goed de situatie bekeken te hebben, denk ik dat met het herstellen van voet- en fietspad in de Doornstraat, alle problemen al zijn opgelost. Waarom de Doornstraat "herstellen" als er niets te herstellen valt. En waarom raken aan het bestaande pleintje als dit nu reeds voldoet. Is er dan écht zoveel geld beschikbaar voor nutteloze werken?
Als er dan toch iets moet heraangelegd worden is het wel de Kleine Steenweg. Deze weg is een regelrechte schande en voor fietsers en brommers levengevaarlijk! Gebruik daar het beschikbare geld aub voor.
Fangorn

Berichtdoor maggy » Wo 11 Jul 2012 13:44

tja de burger heeft inspraak maar wordt daar wel naar geluisterd?
Alleen wat mooi oogt voor het zicht daar is men mee bezig en hoe de weggebruiker daarin past dat moet hij zelf maar invullen en weeral aan den lijve ondervinden. Hoe dit alles toch weer een allegaartje van hoogstandjes zal zijn en alles behalve op het practische gericht, zoals andere voorbeelden.... (aangelegde Bist enz.)
Men wil mensen op de fiets krijgen, maar zo wordt het elke dag weer een dag die je misschien gaat overleven want veiligheid draagt men niet hoog in het vaandel.
maggy

Berichtdoor najaar » Wo 11 Jul 2012 19:05

Goed bedoeld , maar een te smalle weg en 2 korte bochten , kort op elkaar van 90 °. Dit vraagt om ongelukken ...
Eigenlijk zou de ruimte beter benut worden voor een kiss en ride zone voor de leerlingen van de academies en de gemeenschapsschool daarover.De leerlingen met hun instrumenten ( accordeon, gitaar , enz) worden meestal met de wagen gebracht en af gehaald.Op de rijweg parkeren is gevaarlijk en houdt het verkeer op.
Overigens is de verplaatsing van het parkje voor een paar meter toch wel een dure investering op kosten van nu al veel geplaagde belastingbetaler.Wilrijk kan een bijkomende misser missen !
najaar

Berichtdoor ivalseno » Vr 13 Jul 2012 07:31

De breedte van de straat aan de kruising tussen de doornstraat en de oudestraat baart me zorgen zoals de meeste mensen. Het pleintje aan de andere kant zal waarschijnlijk wel een verbetering zijn aan de het zebrapad waar nu een voetganger die uit de oudestraat komt en de oudestraat oversteekt terug overzicht krijgt op het verkeer op de doornstraat. De meeste auto's passeren hier zeer snel en in de huidige situatie is er geen overzicht.
ivalseno

Berichtdoor Kurt » Za 14 Jul 2012 22:04

Beste,

Ik kan het niet genoeg benadrukken, deze heraanleg is een ramp voor het verkeer.

Alle wegen worden smaller, zeker de kruising van de Doornstraat naar de Oversneslaan / Oudestraat is veel te smal. Jullie willen de baan daar 4m50 breed maken. Als je er eens logisch over nadenkt, kan dit toch echt niet?
Een gemiddelde wagen is met de zijspiegels inbegrepen minstens 2m breed, dus 2 wagens is zeker 4m. Als de baan 4m50 is, heeft dus elk van de 2 bestuurders slechts 12,5 cm plaats aan beide kanten van zijn wagen om elkaar zonder ongelukken te passeren. Dit is toch om miserie vragen?
Nu spreek ik nog niet over bussen. Een bus is 2m50 breed zonder de zijspiegels. De laatste keer dat ik naar school ging, was 2 X 2m50 breder dan 4m50 ...

Wat er nog bijkomt is het feit dat het 2 bochten zijn van 90°. Als je in een bocht zo weinig plaats gaat geven, is het slechts een kwestie van tijd vooraleer er ongelukken gebeuren.

Het hele doel van dit project is om zoveel mogelijk verkeershinder te veroorzaken zodat bestuurders deze plek gaan vermijden. Als bestuurders deze plek gaan vermijden, gaan ze naar andere wegen op zoek met als gevolg dat die andere wegen weer te druk zullen zijn. Gaan jullie dan die wegen ook heraanleggen?

Wat er hier gebeurt is het probleem verplaatsen, NIET oplossen.

Jullie bedoelingen zijn ongetwijfeld van goede aard, maar als jullie dit project laten doorgaan zoals hier voorgesteld, zal dit in de praktijk voor veel verkeersproblemen en frustraties zorgen.
Als ik van jullie was zou ik het plein een beetje verkleinen, de baan daar breder maken en wat meer parkeergelegenheid voorzien.

Als laatste wil ik jullie een stukje tekst laten lezen dat ik gevonden heb op de site "Mobiliteit" (kijk vooral naar het vet gedrukte)

Richtlijnen voor mechanisch verkeer
Als er enkel een ontsluiting voor het plaatselijke of lokale autoverkeer nodig is ten behoeve van de bewoners, worden volgende
wegbreedtes opgelegd:
•• enkele rijrichting: 3 m < X < 4 m (3,5 m is een veilige breedte voor zowel fietser als bestuurder van auto/bus);
•• dubbele rijrichting: 4,5 m < X < 6 m.
De lokale overheid kan op deze wegbreedtes wel een afwijking vragen en/of toestaan.
Indien er ook openbare diensten zoals busdiensten voorzien worden, zijn er bijkomende voorwaarden. Deze zijn afhankelijk van
het snelheidsregime:
•• 30 km/uur: minimale rijstrookbreedte van 2,80 m (mits de rijbaan één rechte lijn is)
•• 50 km/uur: minimale rijstrookbreedte van 3,05 m
•• 70 km/uur: minimale rijstrookbreedte van 3,35 m
Deze maatvoering veronderstelt altijd een obstakelvrije ruimte (geen lichtmasten, verkeersborden, bomen, bovenleidingspanelen
enz.) van 30 tot 50 cm aan de rechterzijde van het voertuig met voldoende zicht op de tegenliggers. De opgegeven breedtes zijn
er voor rijstroken in rechte lijn. Voor afwijkende rijstroken dient er contact opgenomen te worden met de dienst die instaat voor
het busverkeer.

Mvg Kurt
Kurt

Berichtdoor Frank1812 » Zo 15 Jul 2012 12:22

Bedankt voor de georganiseerde ontmoeting met de schepen van openbare werken en enkele van zijn collega's ter plaatsen vorige donderdag.

Hopelijk wordt er gebruik gemaakt van alle op- en bemerkingen.

Het is voor mij duidelijk dat er geen noodzaak is voor verandering en stel dan ook voor om dat kruispunt en pleintje niet te veranderen.
De situatie in nu goed, waarom veranderen. Indien er dan een verandering komt, laat dan tenminste 2 aparte rijvakken richting Oudestraat zoals nu, anders zal het verkeer volledig stremmen met alle gevolgen van dien (files in Oudestraat, Oversneslaan en Doornstraat).

Met vriendelijke groeten,

Frank Arijs
Biesthoevelaan 19
Frank1812

Vorige

Terug naar Doornstraat